Monday, November 16, 2009

Format Pertandingan

4.0 CARA FORMAT PERTANDINGAN

Pusingan Kelayakan adalah secara Liga Kumpulan dimana 2 pasukan yang teratas didalam setiap kumpulan akan layak ke pusingan Suku Akhir. Format kalah mati akan digunakan dalam pusingan seterusnya.

5.0 KESALAHAN-KESALAHAN DAN KELAKUAN TIDAK SOPAN

5.1 Seseorang Pemain yang sengaja melakukan salah satu dari sebelas kesalahankesalahan berikut:

a) Menendang atau cuba menendang Pemain lawan.

b) Membentes Pemain lawan dengan menjatuhkan atau cuba menjatuhkannya

dengan menggunakan kaki atau tangan dengan membongkok di hadapan atau di belakang.

c) Melompat ke Pemain lawan.

d) Merempuh Pemain lawan dengan cara ganas atau bahaya.

e) Merempuh Pemain lawan dari belakang.

f) Memukul atau cuba memukul Pemain lawan atau meludahnya.

g) Memegang Pemain lawan.

h) Menolak Pemain lawan.

i) Merempuh Pemain dengan bahu.

j) Menggelungsur (sliding tackle) untuk memainkan bola yang sedang dimainkan atau cuba dimainkan oleh Pemain lawan.

k) Memegang bola iaitu dengan membawa, menampar atau mengawalnya menggunakan dengan tangan atau lengan (kecuali Penjaga Gol yang berada di dalam kawasan penaltinya sendiri).

l) Menggunakan kata-kata kesat ke atas mana-mana peserta/pengurus/jawatankuasa/pengadil dsb. Untuk kesemua kesalahan diatas, hendaklah dihukum dengan sepakan percuma terus, dibuat oleh pihak lawan dan tempat di mana kesalahan berlaku. Kesalahan-kesalahan yang dinyatakan di atas akan diambil kira dalam kesalahan terkumpul (Rujuk 6.0). Jika mana-mana dari kesalahan di atas dilakukan dalam kawasan penalti maka satu sepakan penalti akan diberi. Sepakan penalti ini akan diambil 6 meter dari gol.

5.2 Seseorang Pemain yang melakukan salah satu dari empat (4) kesalahan berikut :

a) Pada pendapat Pengadil ia bermain dengan cara bahaya contohnya cuba menendang bola dalam pegangan Penjaga Gol.

b) Apabila tidak memainkan bola, dengan sengaja menghalang Pemain lawan iaitu berlari antara Pemain lawan dengan bola atau menggunakan badan untuk menghalang Pemain lawan.

c) Menghalang Penjaga Gol sehingga penjaga gol tidak boleh melepaskan bola dari tangannya

d) Sebarang kesalahan yang tidak disebut di sini, tetapi permainan diberhentikan oleh pengadil untuk sebarang kesalahan yang lain ATAU apabila bermain sebagai penjaga gol:

a) Menyentuh atau mengawal bola dengan tangan setelah dengan sengajanya bola disepak oleh rakan sepasukan kepadanya.

b) Memegang atau mengawal bola dengan tangan setelah menerimanya terus dari sepakan ke dalam oleh rakannya.

c) Menyentuh atau mengawal bola dengan tangan atau kaki di mana-mana bahagian gelanggang, melebihi 4 saat kecuali apabila membuat demikian setelah merentasi kawasan lawan.

d) Dari hantaran Gol ia menerima bola dari rakannya sebelum ia merentasi garisan tengah ATAU disentuh atau dimainkan oleh Pemain lawan. Hendaklah dihukum dengan memberi sepakan percuma tidak terus kepada Pemain lawan di mana tempat kesalahan dilakukan kecuali kesalahan itu dilakukan dalam kawasan penaltinya maka sepakan percuma tidak terus itu akan dibuat di garisan 6 meter paling hamper dengan tempat kesalahan dilakukan. Untuk kedua-dua sepakan percuma terus dan tidak terus pemain yang diberi tendangan itu mesti membuat demikian dalam masa 4 saat dari tiupan wisel pengadil.

5.3 Seorang Pemain diberi amaran dan dilayani kad kuning jika:

a) Semasa penggantian ia masuk ke gelanggang sebelum Pemain yang hendak diganti sempurna keluar dari gelanggang permainan atau pengganti masuk dan tempat yang tidak sepatutnya.

b) Sentiasa melanggar undang-undang permainan.

c) Membantah dengan perkataan atau perbuatan mengenai sebarang keputusan Pengadil.

d) Bersalah kerana tidak bersemangat kesukanan.

e) Sentiasa melanggani undang-undang perlawanan

f) Sengaja menangguhkan permulaan permainan

g) Tidak mengundurkan diri mengikut jarak yang ditetapkan semasa sepakan sudut, percuma, 'kick-in' atau 'goal clearance'. Untuk mana-mana kesalahan yang dinyatakan di atas, permainan akan dimulakan semula dengan sepakan percuma tidak terus oleh Pemain lawan dan tempat di mana kesalahan itu dilakukan. Jika kesalahan itu dilakukan di dalam kawasan penalti, sepakan percuma tidak terus hendaklah diambil dan garisan 6 meter yang paling hampir dengan tempat kesalahan berlaku.

5.4 Mana-mana Pemain yang didapati menyerang Pengadil atau Pemain-pemain yang diperintah keluar padang kerana bergaduh akan digantung bermain sepanjang tempoh pertandingan ini. Beliau akan tampil ke hadapan Jawatankuasa Tatatertib untuk Tindakan Tatatertib yang sewajamya. Keputusan Jawatankuasa Tatatertib bersabit dengan kesalahan ini akan dipanjangkan kepada Persatuan Bola Sepak Negeri untuk tindakan selanjutnya (sekiranya ada).

5.5 Mana-mana Pengurus atau Jurulatih atau Pemain yang melakukan kesalahan di luar padang semasa pasukannya sedang bermain adalah dianggap sebagai melakukannya di dalam padang.

5.6 Pemain yang menerima 2 kad kuning dalam perlawanan yang berlainan akan dihukum satu (1) perlawanan. Kad kuning yang diterima akan dibawa ke Pusingan Kedua Pemain yang menerima 1 kad merah atau 2 kad kuning dalam satu perlawanan yang sama akan digantung 2 perlawanan. Pemain yang telah menerima kad merah dan dibuang padang tidak boleh mengambil bahagian lagi dalam perlawanan tersebut malah juga tidak dibenarkan berada di kawasan permainan.

SYARAT PENYERTAAN & UNDANG-UNDANG

Pemain gantian dibenarkan memasuki padang untuk mengganti pemain yang dibuang padang selepas 2 minit permainan tetapi sekiranya pasukan lawan berjaya menjaringkan gol sebelum tamat 2 minit tersebut maka pemain gantian itu boleh masuk menggantikan pemain yang dibuang padang.

6.0 KESALAHAN TERKUMPUL ("ACCUMULATED FOULS FIFA LAW 14")

6.1 Adalah kesalahan yang dinyatakan di 4.1(a)-(l) yang dihukum dengan sepakan percuma terus.

6.2 5 kesalahan terkumpul yang pertama dalam satu separuh masa akan dicatat oleh pegawai perlawanan. Jumlah kesalahan terkumpul ini boleh dilihat pada meja pegawai perlawanan yang diletakkan di luar kawasan masuk gelanggang permainan. Untuk 5 kesalahan pertama ini dalam setiap separuh masa, pasukan lawan boleh membuat dinding penghalang untuk menghalang sepakan percuma itu.

6.3 Bermula dari kesalahan ke 6 dan seterusnya, setiap sepakan percuma akan diambil dari tempat penalti yang kedua (iaitu 10m dari tiang gol) dan sepakan percuma ini tidak boleh dihalang

7.0 BOLA DALAM & LUAR PERMAINAN

7.1 Bola dikira di luar kawasan permainan apabila ianya merentasi

a) Garisan gol belakang

7.2 Untuk memulakan perlawanan apabila bola keluar dari kawasan permainan, prosedurnya adalah:-

a) Keluar Garisan Tepi ( 'Kick -In' )

• Bola diletakkan di atas garisan di mana bola itu keluar.

• Bola itu ditendang masuk dari garisan tepi ke pemain pasukannya. ("kick in")

• Sebahagian daripada kedua-dua kaki pemain berada di atas garisan tepi ATAU atas permukaan di luar garisan tepi pada saat menendang bola ke dalam.

• Pemain yang mengambil tendangan masuk itu mesti membuat demikian dalam masa 4 saat. Jaringan gol TIDAK BOLEH dibuat terus daripada sesuatu 'kickin'

b) Keluar Garisan Gol belakang ('Goal clearance')

• Penjaga Gol mestilah membaling bola menggunakan tangannya sahaja untuk memulakan permainan.

• Penjaga Gol mestilah membaling bola tersebut dalam masa 4 saat.

• Penjaga Gol tidak boleh menyentuh bola itu semula sehingga bola itu telah dimainkan oleh sekurangkurangnya dua dari pemain pasukannya ataupun sehingga ia terkena pihak lawan.

Jaringan gol TIDAK BOLEH dibuat terus dari 'goal clearance'.

7.0 CARA MENJARINGKAN GOL

• Gol boleh dijaringkan dari mana-mana kawasan di dalam gelanggang permainan semasa permainan dijalankan KECUALI dari dalam kawasan penalti.

• Gol tidak boleh dijaringkan terus dari sepakan masuk daripada garisan tepi ataupun dari balingan terus penjaga gol.

• Penjaga Gol dibenarkan keluar dari kawasan penalti tetapi tidak boleh menggunakan tangan apabila berada di luar kawasan penalti.

9.0 PEMBERIAN MATA DAN PENENTUAN KEMENANGAN

9.1 Setiap pasukan yang bertanding akan diberi mata berdasarkan kepada format berikut: -

a) Menang - 3 mata

b) Seri - 1 mata

c) Kalah - 0 mata

9.2 Sekiranya setelah semua perlawanan Liga selesai, dua (2) pasukan atau lebih didapati memperolehi jumlah mata yang sama, maka susunan penentuan berikut akan diambilkira untuk menentukan pemenang :-

a) Kaedah nisbah perbezaan Gol laitu pasukan yang mempunyai perbezaan antara jaringan Gol 'masuk' dengan jaringan Gol 'kena' akan menduduki tempat yang lebih tinggi.

b) Jika masih sama, maka pasukan yang telah menjaringkan bilangan Gol yang paling banyak akan dikira sebagai pemenang.

c) Jika masih sama, maka pasukan yang mengalahkan lawannya dalam pusingan awal akan dikira sebagai pemenang.

d) Jika keputuan perlawanan awal diantara mereka seri maka Jawatankuasa Pertandingan akan menentukan keputusan dengan tendangan penalti atau cara lain yang difikirkan sesuai bagi menentukan pemenang.

e) Jika masih tiada keputusan, Jawatankuasa Penganjur akan menentukan pemenang melalui 'Toss Of Coin'.

9.3 Bagi perlawanan secara kalah mati, sekiranya berkesudahan dengan seri maka kemenangan akan ditentukan melalui tiga (3) tendangan penalti dan jika masih seri penalti secara 'Sudden Death' akan berkuatkuasa mengikut peraturan Futsal FIFA.

10.0 MASA PERTANDINGAN

10.1 Setiap perlawanan akan berlangsung selama 10 minit (7 minit setiap separuh masa 1 minit waktu rehat).

10.2 Semua perlawanan akan dijalankan mengikut susunan jadual yang telah ditetapkan oleh JawatanKuasa Penganjur.

10.3 Jangka masa bagi separuh masa boleh dilanjutkan untuk membolehkan sepakan penalti diambil.

10.4 Pasukan-pasukan tidak berhak meminta satu perhentian masa (time-out) pada kejohanan ini.

10.5 Semua pasukan dikehendaki mendaftarkan diri 30 minit sebelum perlawanan

dimulakan dan mestilah berada di gelanggang permainan 5 minit sebelum perlawanan dimulakan.

10.6 Pengurus atau Ketua Pasukan hendaklah menyerahkan nama pemain-pemain kepada Pengadil Rasmi 5 minit sebelum perlawanan dimulakan.

10.7 Pasukan yang gagal hadir digelanggang pada masa yang dijadualkan akan

diberi masa tangguhan selama 3 minit. Jika setelah tamat tempoh masa yang diberikan, pasukan tersebut tidak juga hadir maka kemenangan percuma akan diberi kepada pasukan lawan yang hadir dengan kiraan jaringan.

10.8 Walau bagaimanapun, tiada sebab bagi pasukan-pasukan memberi kemenangan percuma kepada pasukan lawan.

10.9 Pihak penganjur berhak meminda jadual perlawanan pada bila - bila masa tanpa kebenaran pasukan-pasukan

11.0 PERALATAN PEMAIN

11.1 Pemain tidak dibenarkan memakai apa-apa yang berbahaya kepada diri sendiri atau pemain-pemain lain ternasuk sebarang barang kemas atau barang perhiasan diri.

11.2 Peralatan biasa seorang pemain adalah baju, seluar, stokin, shinguard dan kasut getah. Penggunaan kasut adalah wajib dalam pertandingan ini.

11.3 Jersi pemain hendaklah bernombor dan setiap pemain dari pasukan yang sama mempunyai nombor berbeza. Penjaga gol hendaklah memakai warna dimana dengan mudahnya dapat membezakannya dengan pemain-pemain lain dan Pengadil. Sekiranya pasukan tidak mempunyai jersi ataupun warna kedua-dua jersi pasukan adalah sama maka salah satu pasukan akan diberi 'bibs' permainan.

11.4 Sekiranya seorang pemain menggantikan Penjaga Gol, pemain tersebut hendaklah melekatkan nombor bajunya di belakang baju Penjaga gol yang dipakainya.

12.0 BOLA

Pihak Jawatankuasa Penganjur akan menyediakan bola futsal untuk pertandingan ini.

13.0 PENGADILAN

13.1 Pihak Jawatankuasa Penganjur akan menyediakan pengadil pengadil yangbertauliah sepanjang pertandingan yang akan diadakan.

13.2 Setiap perlawanan dikuasai penuh oleh pengadil perlawanan dan dia mempunyai kuasa penuh untuk menyempurnakan perlawanan tersebut mengikut undang-undang pertandingan.

13.3 Keputusan pengadil berkenaan perkara perlawanan adalah muktamad dan tiada sebarang bantahan tentang keputusan pengadilan akan dilayan.

14.0 UNDIAN PASUKAN PASUKAN

Undian yang dibuat adalah muktamad.

15.0 LAIN-LAIN

15.1 Penganjuran Kejohanan Futsal Remaja 2009 adalah berdasarkan semangat kesukanan dan Pihak Penganjur berhak meminda atau menukarkan sebarang syarat pertandingan pada bila-bila masa tanpa merujuk kepada pesertapeserta.

15.2 Penyertaan pasukan-pasukan dalam Kejohanan Futsal Remaja 2009 adalah pada risiko tersendiri dan pemain-pemain serta penyokong-penyokong pasukan yang terlibat bersetuju tidak akan meletakkan sebarang tanggungjawab kepada pihak penganjur, penaja, badan berkanun serta segala pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam pertandingan ini.

0 comments: